zaterdag 1 juni 2013

Het leven van een stewardess deel 1

Het leven als stewardess 

Wat houdt dat eigenlijk in? Is het echt allemaal glamour? Elke week verre vakanties, piloten en stewardessen die graag lichaamsvocht uitdelen met elkaar, alle stewards zijn homo vs. alle stewardess zijn domme jonge meiden, jetlags, je bent maar een serveerster in de lucht en nog zo veel meer vooroordelen zijn er te bedenken! Lees snel verder ik neem je mee aan boord... 


Eerst een kleine realitycheck heb je weleens langer dan 6uur in het vliegtuig gezeten? Hoe voelde je daarna? Moe zeker he, als stewardess kan je ook wel eens 12 uur of langer aan boord van een vliegtuig zijn! Daar buiten heb je ook nog werkzaamheden en kan je zo een werkdag hebben van 15 uur... Er zijn natuurlijk meerdere maatschappijen, maar de stopjes op leuke vakantiebestemmingen zijn bij de maatschappij waar ik vlieg in de zomerperiode niet aan de orde (zoals voor meerdere maatschappijen). Poef daar ging luchtkasteel nummer 1, het is bikkelhard werken en je blijft gemiddeld 1 uur op je buitenstation (luchthaven in het buitenland) passagiers eruit, schoonmaken, nieuwe passagiers verwelkomen en weer gaan met die banaan! 

Daar krijg je gratis een jetlag bij, want bijv. op donderdag ben je om 03.15 op Schiphol en kom je 15,00 weer thuis en op zaterdag ben je om 13.30 op Schiphol en kom je 04.00 's nachts weer thuis. Dat is niet helemaal gunstig voor je bioritme maar dat is een bijwerking van wisseldiensten. Na een vlucht die in de nacht is begonnen doe ik zelf altijd een powernap en ga ik daarna gewoon avondeten en evt. sporten. Daarna lekker slapen en ben je snel weer in je oude ritme. Na een vlucht waar je 's nachts thuiskomt ga ik meteen slapen en blijf ik wat langer in bed liggen om goed te rusten, de hele dag neem ik genoeg rust en in de avond ga ik op normale tijd naar bed. Meteen inslapen lukt niet altijd meteen maar je lichaam kan zo wel snel weer in het gewone ritme komen. Ik vind het een voordeel dat ik altijd thuis slaap, ik ben geen stewardess geworden voor de glamour van stopjes op leuke bestemmingen.

Hoe ziet een gemiddelde dag er eigenlijk uit als je gaat vliegen? Laten we even stap voor stap doornemen hoe dat in elkaar steekt. We gaan ervan uit dat je om 12.00 op Schiphol moet zijn om je aan te melden voor de vlucht, waar zullen we heen vliegen? Rhodos, Tunesië, Turkije? Laten we Rhodos doen, leuk, zo'n schattig eilandje!
  •  09.00 de wekker gaat, ik neem zelf graag lekker de tijd om alles incl. mijzelf voor te bereiden.
  • Douchen, haren wassen, ontharen etc. 
  • Zorgen dat je uniform klaar is om aan te trekken, ik heb altijd gestreken blouses en panty's klaar liggen. Je wilt niet last minute nog van alles moeten regelen om fatsoenlijk voor de dag te komen. 
  • Deo, parfum, crèmetjes etc.  In het vliegtuig droogt je huid behoorlijk uit, een goede voorbereiding is essentieel! Het begint allemaal bij de basis dus zorg ervoor dat je je lichaam goed verzorgt. 
  • Eten! Heel erg belangrijk, ga nooit beginnen aan een vlucht zonder te eten. Hierdoor zorg je ervoor dat je voldoende energie hebt en het helpt tegen misselijkheid. Ook weet je nooit wanneer je zelf kan eten aan boord dus zorg er altijd voor dat je iets eet. Al is het maar een cracker met een flinke beker thee of een soepje met een broodje, onthoudt altijd: liever iets dan niets! 
  • Je haar doen, volgens de richtlijnen van de werkgever. Het wordt niet voor niets gezegd maar 'zolang je haar maar goed zit'. Een mooi en net kapsel geeft aan dat je de tijd hebt genomen voor je uiterlijke verzorging. 
  • Ook erg belangrijk: je make up. Je bent de hele dag onder mensen, welke verwachten dat je straalt en er tip top uitziet. Neem hiervoor de tijd om het goed aan te brengen en gebruik natuurlijk de juiste producten bij jouw huidtype, haarkleur enz. Uiteraard ook hier weer volgens de richtlijnen van de maatschappij. 
  • Alle accessoires erbij pakken en aandoen. Horloge, oorbellen, crew ID (het pasje waarmee je aantoont voor elke airline je vliegt) enz. 
  • Je trolley nogmaals checken en kijken of je alles mee hebt, van neusspray tot lippenstift en van cup-a-soup tot handcrème. 
  • Dubbelcheck, alles mee in de trolley? Zit alles netjes en ben je volledig aangekleed en opgemaakt volgens de richtlijnen? Ruim op tijd de deur uit en hupsakee richting Schiphol. 
  • Aangekomen op Schiphol zet je je auto neer op een speciaal terrein voor personeel, het is er soms onwijs druk en soms heb je mazzel en kan je direct parkeren. Trolley uit de auto en richting de Crewroom (kantoor op Schiphol waar de crew zich aanmeldt voor de vlucht).
  • Vervolgens als de crew compleet is (meestal 1 purser en 3 cabin crew members) begint de briefing, dat is een soort overleg. Hier hoor je hoeveel passagiers er zijn, hoe de vlucht wordt ingedeelt qua service, wat jouw plekje in het vliegtuig is en ook niet onbelangrijk hoe lang we erover doen. Hierna zal de purser de actuele safety kennis van iedereen testen, dit kan bijv. door een vraag te stellen (wat doe je als iemand voor je in het gangpad een hartaanval krijgt) of je krijgt als crew een 'case' om te bespreken. Dan is het de bedoeling om als team tot een goede oplossing te komen. 
  • Briefing is voorbij en nu richting het vliegtuig, langs de paspoortcontrole en vervolgens langs de douane, alle wachtende passagiers alvast groeten en dan snel het vliegtuig in. 
  • In het vliegtuig heeft iedereen een eigen positie en bij die positie horen diverse taken, bijv. het nakijken van de brandblussers aan de achterkant van het vliegtuig of het tellen van het aantal reserve zwemvesten. Wanneer je aan boord komt ruim je snel je trolley op en vervolgens ga je deze taken uitvoeren. Daarna check je in jouw gedeelte of de schoonmaak zijn werk goed heeft gedaan, er zwemvesten onder de stoelen zijn en er geen vreemde items aan boord zijn. 
  • De passagiers komen binnen, afhankelijk van je positie heb je ook hier weer een taak. Laten we even doen dat we de positie in het midden van het vliegtuig hebben toegewezen gekregen. We groeten iedereen netjes en hebben ook voor iedereen een glimlach, deze zijn gratis dus ik deel ze graag uit. Je helpt als er onduidelijkheden zijn en zorgt ervoor dat als het even kan iedereen snel gaat zitten. Toevallig vliegen we op een Boeing en in het midden van het vliegtuig heb je boven de vleugels de nooduitgangen. Nu is het de bedoeling dat iedereen die daar zit uitgelegd krijgt hoe ze werken en welke eisen er gelden om te zitten bij de nooduitgang. 
  • Het vliegtuig heeft vier deuren, de purser zal het commando geven om de deuren te 'armen' dit betekend eigenlijk dat we de glijbaan aan de deur verbinden voor het geval van nood en iedereen het vliegtuig snel moet verlaten. 
  • De safety demo ook wel bekend als 'het dansje'. Erg belangrijk om te doen, het zou zomaar voor iemand de eerste keer vliegen zijn!
  • De cabine goed nakijken, is alles veilig, heeft iedereen zijn bagage goed opgeborgen? Stoelen rechtop, tafeltjes opgeklapt en alle luikjes open? Ready for take off! 
  • Je gaat zitten op je crew seat en maakt je gordel/riem/harnas goed vast, hup de lucht in! (ik zal niet teveel details vertellen want dan wordt dit nog veel langer dan lang).
  • Pling het lampje van de stoelriemen gaat uit, we mogen opstaan en zullen beginnen met de voorbereiding van de service (warm water in thermoskan, eten opwarmen in de oven). 
  • Iedereen heeft zijn natje en droogje gehad en we komen nog even langs met de belastingvrije artikelen. 
  • Rhodos is niet zo ver vliegen, maar we komen nog snel voor de tweede keer langs met de service. 
  • In de tussentijd checken we ook de cockpit, even een praatje maken als daar de gelegenheid toe is, uiteraard zorgen wij er ook voor dat ze goed eten en drinken.
  • De daling wordt ingezet, al het afval uit de cabine opgehaald, alle stoelen weer rechtop, handbagage opgeborgen enz. 
  • Na een laatste check gaan ook wij zitten en maken ons klaar voor de landing. 
  • Welkom op Rhodos! Alle passagiers mogen uitstappen en wij laten de schoonmaak snel hun werk doen, vervolgens doen wij weer een check en vullen evt. luchtziektezakjes aan. 
  • Snel weer onderaan de trap staan want de nieuwe passagiers komen er al aan, goed opletten dat iedereen aan de juiste kant instapt, weer terug naar binnen en iedereen bij de nooduitgangen vertellen over de daarbij behorende eisen. 
  • Vervolgens doe je exact hetzelfde als op de heenweg. 
  • Welkom op Schiphol! Iedereen heeft het vliegtuig verlaten, je pakt al je spulletjes en doet die weer in je trolley, je trekt je 'buitenschoenen' aan (aan boord hebben we andere schoenen omdat die hoge hakken op grote hoogte niet fijn zijn). En met de hele crew (incl. flight crew - dat zijn de piloten) gaan we terug naar de crewroom.
  • In de crewroom leggen we de computers terug die we mee aan boord hebben genomen voor de administratie, we bespreken kort hoe de vlucht is gegaan en pakken vervolgens onze jas en gaan weer richting de auto/trein/bus. 
  • We nemen afscheid van elkaar en iedereen gaat zijn eigen weg. 
  • Goed wakker blijven tijdens je rit naar huis! Soms kan de vermoeidheid je overvallen, dus zorg wel dat je met je hoofd bij het verkeer blijft. 
  • Zo lekker thuis! Trolley opbergen, schoenen uit, sjaaltje los, handen wassen (wow wat zijn die vies!) rest van het uniform uit, je gezicht heeel goed reinigen (echt een must!) haren los, kort onder de douche. Afhankelijk van hoe laat je thuiskomt ga je of lekker slapen of even lekker bijkomen. 
Dit was een dagje uit het leven van een stewardess (uiteraard ook voor een steward, maar even vanuit mijn perspectief). Volgende keer ga ik door over alle andere vooroordelen ;-)

Stay tuned! Want er komen nog meer leuke blogs aan! 



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen