woensdag 8 februari 2012

Uitdaging!!! Elke dag thuis sporten!

Trek al je smoesjes maar weer uit de kast, want het is weer zover! Een nieuwe uitdaging! Elke dag thuis een aantal oefeningen doen, hoe klinkt dat?! Precies, verschrikkelijk! Weer een goed voornemen, dus reden om smoesjes te gaan verzinnen. ;-)

Maar deze keer doen we het net even anders, laten we het samen gaan doen! Elke dag een paar minuten tijd vrij maken om een aantal oefeningen te doen. We gaan niet voor een six-pack maar wel voor verstevigde spieren.
Ik kwam op dit idee omdat er via Twitter mensen reageerde op het idee om dit thuis te gaan doen.

Wat houdt het nu precies in? Heel simpel elke dag meer dan 100+ sit-ups en een aantal oefeningen voor de benen.




Schema voor de eerste dagen (rustig aan beginnen!)

- leg een kleedje/matje op de grond

- begin met 20 rechte buikspieroefeningen, zet je voeten plat op de grond, knieën gebogen, handen onder je hoofd en je ellebogen naar buiten laten vallen, houdt je hoofd iets naar achter gebogen (zodat je niet gaat trekken met je nek) en kom ongeveer 15cm omhoog, rustig zakken en weer rustig omhoog. Jezelf forceren door helemaal rechtop te komen zitten is dus niet nodig. Hierdoor kan je je alleen maar blesseren.

- vervolgens 20 schuine buikspieren, zelfde basis positie alleen leg je nu je rechterenkel op je linkerknie, kom ongeveer 15cm omhoog terwijl je je linker elleboog naar je knie laat wijzen. Je hoeft hem niet helemaal aan te raken, de draaiing is voldoende.

- ga op je linkerzij liggen, je onderste been iets gebogen, de andere gewoon recht, je hoofd leg je neer op je arm, til nu je rechterbeen omhoog (alsof je je benen wijd open doet, maar dan tegen de zwaartekracht in) hou je voet uitgestrekt, je been mag ruim 60 a 70cm van de grond afkomen, laten zakken maar de grond niet aanraken en dit 10x herhalen. Je kan je rechterhand in je zij zetten zodat je kan voelen hoeveel spieren je hiervoor aanspant.

- weer 20 rechte buikspieroefeningen

- 20 schuine (maar dan de andere kant)

- ga nu op je andere zij halen en herhaal 10 beenoefeningen

- als afsluiter 20 rechte buikspieroefeningen

Je hoeft jezelf niet te forceren, doe de oefeningen heel rustig hierdoor span je op de juiste manier je spieren aan. Het is echt niet de bedoeling dat je straks 50 buikspieroefeningen in 1 minuut kan doen. Zo komt er niet de juiste spanning op je spieren te staan. Onthoudt het woord rustig!

Om jullie nog even te motiveren, het volgende:

- Nee, hierdoor val je niet af! (Daarvoor moet je hartslag omhoog en dat gaat niet lukken met deze
  oefeningen)
- Een strakke buik ga je ook niet direct krijgen! Als er een laagje vet op je buik zit... dan blijft dat daar lekker
  zitten tenzij gaat hardlopen, zwemmen enz...
- Je conditie zal ook niet veel beter worden
- Het helpt ook niet tegen cellulitis

Deze oefeningen zijn puur om jezelf discipline op te leggen en om je spieren te verstevigen. Zo sta je beter rechtop (minder rugpijn) en op lange termijn zal je sterkere benen krijgen. Je lichaam zal op de lange termijn uiteraard wel tonen dat je bezig bent met oefeningen, maar zoals ik al zei op het begin we gaan niet voor het six-pack maar voor de versteviging!

Doe jij ook mee? Succes!

2 opmerkingen:

  1. Leuk blog weer Mieke, maarreh, mag WII-en ook?? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha alleen als je het intensief doet :P

    BeantwoordenVerwijderen